Odpowiedź Ministra Edukacji na interpelację Sławomir Piechoty i innych posłów Klubu Parlamentarnego PO w sprawie zapewnienia dzieciom z niepełnosprawnościami edukacji włączającej w ramach nauczania indywidualnego
Warszawa, 29 czerwca 2017 r.
Pan Marek Kuchciński
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Odpowiedź na interpelację nr 13146
Szanowny Panie Marszałku,
składam na Pana ręce odpowiedź na interpelację Państwa Posłów na Sejm RP: Sławomira Jana Piechoty, Urszuli Augustyn, Magdaleny Kochan, Rajmunda Millera, Izabeli Katarzyny Mrzygłockiej, Marka Hoka, Janusza Cichonia, Krystyny Sibińskiej, Grzegorza Raniewicza, w sprawie zapewnienia dzieciom
z niepełnosprawnościami edukacji włączającej w ramach nauczania indywidualnego.Szanowni Państwo Posłowie,
rozwiązania prawne dotyczące organizowania kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zostały przedstawione w projektach rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej w sprawie:
- warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci
i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie
i zagrożonych niedostosowaniem społecznym,- zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,- indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego
i indywidualnego nauczania.Projekty zostały skierowane do ponownych uzgodnień i konsultacji publicznych
14 czerwca 2017 r. wraz ze wskazaniem terminu na zgłaszanie uwag
do 23 czerwca br.Zgodnie z projektowanymi przepisami uczniowie z niepełnosprawnościami, którzy mogą chodzić do szkoły, będą mogli mieć – obok zajęć z klasą – także zajęcia w formie indywidualnej lub w mniejszej grupie organizowane w szkole, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zespół nauczycieli będzie mógł wskazać takie rozwiązanie w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym. Wskazano to wprost w przepisach § 6 ust. 3 projektu rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci
i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.Jeśli stan zdrowia ucznia z niepełnosprawnością będzie mu znacznie utrudniał uczęszczanie do szkoły, uczeń ten będzie miał zajęcia w domu, a jeśli stan zdrowia na to pozwoli – będzie chodził do szkoły na wybrane zajęcia z klasą, organizowane poza tygodniowym wymiarem zajęć indywidulanego nauczania. Wynika to z § 10 ust. 3 projektu rozporządzenia w sprawie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania. Dodano również nowe rozwiązanie – możliwość czasowego zawieszenia zajęć indywidulanego nauczania (§ 11 projektu). Jeśli stan zdrowia ucznia czasowo się poprawi, dyrektor szkoły będzie mógł na wniosek rodziców zawiesić indywidualne nauczanie i uczeń będzie uczęszczał na zajęcia do szkoły wraz ze swoimi rówieśnikami.
Uczniowie, których stan zdrowia umożliwia uczęszczanie do szkoły, ale powoduje trudności w funkcjonowaniu wymagające zajęć w formie indywidualnej, będą mogli być objęci zindywidualizowaną ścieżką kształcenia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Rozwiązania w tym zakresie przedstawione zostały w § 12 projektu rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach.Uczniowie z niepełnosprawnościami, których stan zdrowia będzie uniemożliwiał im uczęszczanie do szkoły obejmowani, będą indywidualnym nauczaniem
w domu. Dyrektor, uwzględniając aktualny stan zdrowia ucznia, w uzgodnieniu z rodzicami ucznia będzie podejmował działania umożliwiające kontakt ucznia
z jego oddziałem klasowym.Nowe rozwiązania dają więcej możliwości dostosowania organizacji kształcenia do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W ramach każdej z zaproponowanych ścieżek jest szereg możliwości doboru indywidualnych form wsparcia, tak by móc je elastycznie dopasowywać do potrzeb uczniów. W przypadku uczniów z niepełnosprawnością rozwiązania dodatkowo odciążają rodziców. Organizacja wybranych zajęć edukacyjnych w formie indywidualnej będzie bowiem możliwa na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Zaproponowane regulacje wskazujące na obowiązki nauczycieli i dyrektorów szkół w zakresie włączania ucznia niepełnosprawnego w zajęcia z rówieśnikami i życie szkoły będą sprzyjać eliminowaniu praktyk polegających na izolowaniu dziecka z niepełnosprawnością w sytuacji, gdy bariery w zakresie jego funkcjonowania podczas zajęć z klasą w rzeczywistości leżą po stronie szkoły.
Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, że informacja o spotkaniu Ministra Edukacji Narodowej z rodzicami dzieci z niepełnosprawnościami, które odbyło się w Centrum Dialogu 15 maja 2017 r., dostępna jest na stronie internetowej: www.men.gov.pl Ze spotkania nie sporządzono dodatkowego protokołu.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJMarzena Machałek
Sekretarz Stanu
/ – podpisany cyfrowo/