Prace polskiej Prezydencji skupią się na TRZECH podstawowych priorytetach:
1) Integracja Europejska jako źródło wzrostu gospodarczego
2) Bezpieczna Europa
3) Europa korzystająca na otwartości

© European Union 2014 – European Parliament
W ramach tych trzech priorytetów,realizowanych będzie wiele konkretnych działań,dotyczących tak spraw gospodarczych, jak i polityki zagranicznej Unii, polityki społecznej itp.
Wzmocnienie wzrostu gospodarczego Unii (czyli PRIORYTET PIERWSZY) powinno odbywać się po przez rozwój rynku wewnętrznego (w tym elektronicznego) oraz wykorzystanie budżetu UE do budowy konkurencyjnej Europy, a także otwieranie nowych rynków zbytu dla UE, czemu posłużą negocjacje handlowe (Kanada, Indie). Pogłębienie i dokończenie budowy rynku wewnętrznego może się dokonać – w czasie Polskiej prezydencji – m.in. dzięki przygotowanemu przez Komisję Europejską pakietowi zmian w unijnych dyrektywach rynkowych, zwanym „Single Market Act”
Zapewnienie Europie bezpieczeństwa (czyli PRIORYTET DRUGI) polska Prezydencja rozumie między innymi jako zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, działania na rzecz wzmacniania polityki obronnej oraz stabilizacji granic i bezpieczeństwa wewnętrznego, czy wreszcie bezpieczeństwa żywnościowego (zmiany we Wspólnej Polityce Rolnej).
Europa otwarta i bezpieczna (czyli PRIORYTET TRZECI) to taka Europa, która ma dobre stosunki z państwami sąsiednimi, tak na Wschodzie jak i na Południu.
W świetle ostatnich wydarzeń w Tunezji, Egipcie, Libii, a także w innych krajach tego regionu, polska Prezydencja będzie wspierała działania zmierzające do wypracowania nowej strategii relacji UE ze światem arabskim, dążącej do demokratyzacji i modernizacji regionu.
Prezydencja polska nie straci jednak z oczu wschodniego wymiaru polityki zagranicznej: Prezydencja polska będzie też dążyć do dalszego wzmocnienia Partnerstwa Wschodniego. W tym priorytecie mieszczą się także te działania, które prowadzą do rozszerzenia Unii Europejskiej (w czasie polskiej prezydencji spodziewane jest wejście Chorwacji do UE).
Przyjęty przez RM program może być jeszcze udoskonalany, tak, by w najbardziej optymalny sposób odpowiadał na bieżące wydarzenia w Unii Europejskiej i na świecie, jednak jego zasadniczy szkielet nie powinien już ulec zmianie.